No shows, het vervelendste wat er is!
Als een klant nieuw bij mij komt, verstuur ik altijd een bevestigingsapp, met daarin o.a. de melding dat afspraken minimaal 48 uur van te voren afgezegd moeten worden. Het is belangrijk om er bij te vermelden waarom je dit graag wil. Ik geef simpelweg aan dat dit werk mijn broodwinning is en dat ik anders geen mogelijkheid meer heb om iemand anders in te plannen op dat tijdstip. Ook geef ik aan dat ik anders helaas genoodzaakt ben om een bepaald percentage door te berekenen. Leg dit ook vast in je Algemene Voorwaarden. Natuurlijk heb je altijd situaties van overmacht. Meestal voel je wel aan wie erg laks is in het nakomen van afspraken en wie niet , dus daar kan je mee spelen. Elke situatie is immers anders. Meestal geef ik een waarschuwing aan de betreffende klant als ik vermoed dat de no show voortkomt uit laksheid, met daarbij de melding dat ik een volgende keer wel de kosten doorreken. De dag voordat een afspraak plaatsvindt, verstuur ik altijd een appje, als reminder van de afspraak. En heb je een klant die het echt nooit nauw neemt met afspraken? Zorg er dan voor dat bij verzetten er wat meer tijd tussenzit voordat de nieuwe afspraak plaatsvindt. Zo maak je het minder aantrekkelijk om elke keer te verzeten. Op deze manier kan je de no shows zoveel mogelijk beperken tot een incident.